Een nieuwe leaseauto aanschaffen voor een werknemer. Hoe vliegt u dat aan?
Als uw medewerker een keuze voor een auto heeft gemaakt met de juiste kleur en specificaties, dan is de eerste horde genomen. De gewenste auto zal bij elke leaseaanbieder gelijk zijn, evenals de looptijd en het jaarkilometrage. Vervolgens laat u een berekening maken op basis van volledig operationele lease met winterbanden en een brandstofvoorschot. Maar dan: de uitkomst kan een prijsverschil geven per aanbieder tot wel € 150 per maand exclusief BTW. Hoe komt dit? En hoe gaat u daarmee om?
Gedurende de looptijd vertoont een leasecontract altijd afwijkingen
De Nederlandse autoleasemarkt kent circa 750 aanbieders. Deze leasemarkt is dynamisch en complex. Het lijkt transparant maar dat is het niet. Een leaseprijs wordt berekend op basis van verschillende variabelen, onder meer afschrijving, rente, verzekering houderschapsbelasting, reparatie onderhoud & banden, vervangend vervoer, hulpdienst en management fee. Deze variabelen zijn bij de meeste aanbieders op vergelijkbaar niveau. Het verschil zit met name in de afschrijving, de verzekering en de verwachte restwaarde. Neem bijvoorbeeld een populaire en courante auto als de Volkswagen Golf. Je zou denken dat er nagenoeg geen verschil zou mogen zitten in de maandprijs, maar niets is minder waar. Veranderingen in het gebruik van de auto zorgen ervoor dat bijna elk contract gedurende de looptijd gaat afwijken. Aanvankelijk wordt een contract passend gemaakt op basis van het beschikbare budget. Past een auto binnen het budget dan is het makkelijk en wordt deze besteld. Leaseaanbieders weten dit en slaan toe. De afwijkingen ontstaan vervolgens door wijzigingen, zoals een verhuizing. Ook verhogen veel leaseaanbieders jaarlijks het tarief voor de component verzekering. En elke afwijking of verandering is een mogelijke rendementsverbetering voor de leaseaanbieder. Wij kennen zelfs aanbieders die beleidsmatig elk contract meerdere keren aanpassen en zo het rendement op het contract verhogen. Contractaanpassingen worden standaard verstuurd met de tekst ‘bij geen reactie wordt dit over 14 dagen doorgevoerd’. Als gebruiker heb je geen tijd of kennis van de materie, en dus geen goed zicht op wat er gebeurt. Het verval in prijs tussen het moment van aangaan van het leasecontract en het moment van inleveren, is in sommige gevallen extreem. Tel hierbij op de eventuele innameschades (eindafrekening) en zaken als het niet uitkeren van minder gereden kilometers, dan is duidelijk waarom wij een leasecontract weleens gekscherend een miniwoekerpolis noemen.
Een visie op mobiliteit geeft grip, overzicht en lagere kosten
Het devies voor iedereen die gaat leasen, is dan ook: bezint eer ge begint. Start met een visie op mobiliteit, dan is het daarna snel schakelen. Een visie op mobiliteit helpt bij de keuze voor een leverancier, helpt u bij het beoordelen van een mantelovereenkomst en servicecomponenten. Vaak is het mogelijk om individuele afspraken te maken die meer grip en overzicht geven. En lagere kosten, dus besparingen.
Welke van de 750 lease aanbieders wordt het?
Eekhart & Eekhart – vooruit in mobiliteit! is specialist in deze materie en helpt u graag verder. Neem gerust contact met ons op!